Poveşti de binePoveşti cu mâncareBeneficiile alimentelor bogate în probiotice

Beneficiile alimentelor bogate în probiotice

În special în această perioadă a anului este foarte important să avem inclusă în alimentația noastă o porție de alimente care conțin probiotice. Dar care sunt acestea și la ce ajută?

Printre cele mai comune produse fermentate care conțin bacterii benefice pentru sănătatea noastă (probioticele) se numără murăturile, însă doar cele în saramură. Pornind de la varză, cea mai folosită materie primă pentru prepararea murăturilor și până la castraveți sau gogonele, toate ne vor ajuta să rămânem sănătoși, în special în anotimpul rece. Pe lângă acestea, trebuie menționat și laptele bătut sau iaurtul preparat în casă. Amândouă sunt surse importante de probiotice care ar trebui consumate pentru a îmbunătăți microflora intestinală.

În primul rând, prepararea murăturilor are ca scop conservarea materiei prime pentru o perioadă mai lungă de timp. Pe lângă acest beneficiu mai intervine și procesul de fermentare a bacteriilor lactice, prezente în mod natural în materia primă. Ele se multiplică în saramura care acoperă produsele, produc acid lactic și inhibă dezvoltarea bacteriilor sau a mucegaiurilor care alterează produsul. Bacteriile lactice sunt bune pentru organismul nostru, deci prin prepararea murăturilor obținem două beneficii: prelungirea termenului de valabilitate a materiei prime și o cantitate semnificativă de probiotice.

Există foarte multe tipuri de produse alimentare care se obțin prin procese de fermentare, însă nu sunt multe cele în care bacteriile încă mai sunt vii, în momentul consumului. De regulă, în magazine găsim produse cărora li s-a aplicat un tratament termic pentru inactivarea microorganismelor, după ce s-au obținut prin fermentare caracteristicile dorite. De asemenea, nici produsele acidifiate artificial (adică murăturile conservate cu ajutorul oțetului) nu conțin probiotice. Acidul acetic din oțet împreună cu pasteurizarea produsului inactivează majoritatea bacteriilor, inclusiv cele lactice, care sunt bune pentru organismul nostru.

Cea mai simplă metodă pentru a include probioticele în alimentație este de a prepara acasă aceste produse fermentate. Fie că este vorba de murături în saramură sau produse lactate acide, cum ar fi iaurtul, procesul de obținere nu este dificil, însă este nevoie de timp pentru procesul de fermentare.

Probioticele atunci când sunt ingerate împreună cu produsele descrise anterior, călătoresc prin tubul digestiv până în intestin. Acolo vor susține și vor ajuta microflora intestinală, iar cu cât sunt mai diversificate bacteriile, cu atât este mai bine. Foarte multe studii  arată corelația între consumul alimentelor care conțin probiotice și un sistem imunitar puternic.

În concluzie, nu trebuie să evităm produsele din această categorie, din contră, trebuie consumate cât mai des, mai ales acum când organismul nostru este mai expus răcelilor. Probioticele sunt de partea noastră și ne vor ajuta!

 

Mai Multe

More article