Avion cu năbădăi

Am fost cândva frumoși și tineri  …

Întotdeauna mi-au plăcut aviatorii, avioanele argintii, din dural, zgomotul motoarelor, mirosul inconfundabil al cherosenului ars, al cauciucului ars, mirosul pistei de beton încins,  ce mai tura-vura, mirosul aparte al unei zile de zbor. Am văzut asta pe două aerodromuri: Borcea și Câmpia Turzii. Pe Borcea, copil fiind, când mergeam cu tata la hangar, pe Câmpia Turzii ca sergent angajat (MAC) al Bazei.

Eram la Plutonul Transmisiuni din cadrul Bazei Aeriene și asiguram legatura radio la Ștart. Lucram în ture. Cel mai greu treceau zilele/turele în care nu era zbor. Abia așteptam ziua de zbor, să aud motoarele pornind, zgomotul motoarelor turate de tehnici la linia de ștart, sonda meteo și toate celelalte activități.

Ca transmisionist în Ștart făceam echipă cu Conducătorul de zbor, Meteorologul, Tehnicianul de la Balizaj și treaba mea era să pornesc stațiile de emisie – recepție, să verific legăturile radio, să asigur sursa de curent de rezervă. Sursa de rezervă era un generator diesel, un motor de tractor, dar foarte eficient. În acea zi am pornit cele două stații, generatorul (era zi de zbor) și am mers la Zebră, la Ștart adică, de unde am continuat verificarea legăturilor radio și telefonice.

Făceam ture de 24/72 și nimeni nu s-a gândit să îmi spună că radiatorul de la Grupul Electrogen curge. Avea o fisură și curgea apa din radiator. Când îl porneam, verificam mereu apa și mă asiguram că nivelul este cel corect. Radiatoarele astea, „bată-le cucu”, au prostul obicei de a elimina prin fisură, atunci când se încălzesc, mai repede apa și în combinație cu „habarnismul” meu legat de fisură, a rămas fără apă și pe când să înceapă zborul  … s-a supraîncălzit …

Ce a însemnat asta? Zborul fără sursă independentă de curent electric nu era posibil. Până la ora de începere a zborului, „dracul” de motor nu a revenit la temperatura normală și nu am putut da un „verdict” privind asigurarea sursei independente de curent. În concluzie, C.Z-ul, colonelul Lazăr, a informat Divizia că zborul de instrucție de la Câmpia se anulează. Maiștri, piloții, toți au aflat atunci că în Regimentul 71 Aviație Vânătoare există un sergent Traian MORAR care a stricat o zi de zbor. Comandantul a înțeles că nu eram vinovat doar eu pentru cele întâmplate și în afara faptului că toți de la transmisiuni am fost certați „in corpore” nu a dispus măsuri disciplinare  … dar rușinea de a da un asemenea rateu m-a urmărit multă vreme. Mult timp din acel moment am avut rezerve de apă pentru grupul electrogen. Chiar și după ce a fost reparată spărtura radiatorului.

#TraianMorar
                                                                                                    * * * * *

În 14 ianuarie 2020, fostul purtător de cuvânt al IPJ Cluj Traian MORAR a decis să spună „adio arme” după 30 de ani de carieră în care a îmbrăcat două uniforme albastre,  cea a Aviației Militare Române și cea a Poliției Române.

Au fost 30 de de ani în care a iubit cele două uniforme și instituțiile pe care le reprezentau deopotrivă.

A iubit și respectat OAMENII, LEGEA ȘI UNIFORMA deopotrivă.

Au fost ani intenși în care a adunat povești de viață dar și o bogată experiență profesională. O experiență profesională care îi permite să aducă în fața publicului povești de viață adunate/trăite,  povești cu oameni, povești despre oameni.

Mai Multe

More article