Poveşti de binePoveşti cu mâncareSecretul minților strălucite

Secretul minților strălucite

În prezent, o mulțime de studii din domeniul alimentației indică faptul că performanța creierului nostru este în strânsă legătură cu cantitatea de glucoză pe care o consumăm. Contrar părerilor multor persoane, eliminarea din dietă a surselor de zaharuri și înlocuirea lor cu diferite substanțe de sinteză (în cazul în care nu se justifică din punct de vedere medical) înrăutățește capacitatea noastră de gândire și concentrare alături de toate celelalte aspecte cognitive.

Pentru început, ce este glucoza? Această substanță reprezintă principala noastră sursă de energie, nu putem trăi fără ea. De aceea, este extrem de important să îi furnizăm organismului nostru cantitatea de care are nevoie. Cele mai importante surse de glucoză includ produsele care conțin amidon (paste făinoase, pâine, cartofi sau orez). Adică exact alimentele de bază care parcă sunt puse de către unele persoane în categoria: neapărat de evitat. A nu se înțelege greșit, consumul de cartofi la micul dejun, prânz și cină nu ne va face mai deștepți! Printre celelalte alimente care conțin glucoză sub diferite forme se numără fructele și sucurile naturale, mierea sau chiar zahărul din sfeclă.

Pentru buna funcționare a creierului și implicit, pentru o minte strălucită (după cum îmi place să îi spun), acesta are o nevoie continuă de glucoză deoarece și el este mereu activ. O dietă normală trebuie să furnizeze organismului nostru energie care provine din arderea carbohidraților în proporție de 50-60%. Iar în cazul creierului nostru, pentru desfășurarea tuturor proceselor cognitive, necesarul de glucoză este de aproximativ 130g/zi pentru o persoană adultă. Cu cât ne punem mai mult mintea la contribuție, rezolvăm probleme și încercăm să găsim soluții, necesarul de glucoză crește. La fel se întâmplă și în condiții de stres.

În cazuri extreme, dacă organismul nu dispune de cantitatea de glucoză de care are nevoie, uimitor este faptul că îl poate produce printr-un proces numit gluconeogeneză. Astfel, corpul apelează la moleculele de proteine și lipide pentru a-și crea combustibilul indispensabil.

Care este cea mai bună metodă pentru a-i furniza constant creierului nostru acest necesar de glucoză? Mesele regulate. Spre exemplu, în urmă cu câțiva ani, un studiu a demonstrat beneficiile micului dejun în rândul copiilor și adolescenților prin compararea abilităților de memorare și a capacității lor de concentrare în cadrul activităților didactice.

Concluzia este că nu trebuie niciodată să eliminăm complet carbohidrații din dietă doar pentru că se aud zvonuri nefondate care sugerează că așa e sănătos sau mai rău, că sunt toxici. Important este să nu depășim cantitatea zilnică de glucoză de care avem nevoie pentru că, după cum bine știți, organismul o va depozita rezultând nedoritele kilograme în plus. De asemenea contează și calitatea hranei care reprezintă pentru noi sursa de glucide și bineînțeles, atenție la zaharurile „ascunse” care ne pot păcăli.

Sub diferitele ei forme, glucoza rămâne originea energiei noastre.

Mai Multe

More article