De ce să le citim copiilor? V-am povestit deja AICI. Dar cum să facem ca cititul să devină antrenant, interactiv și să transformăm cartea în cel mai bun prieten al copilului nostru?
Iată câteva idei de discuție și de joacă cu cei mici pornind de la cartea „Fetița care voia să salveze cărțile” pe care am ales-o azi pentru voi.
Începeți lectura prin a le oferi copiilor câteva date despre autorul și ilustratoarea cărții. Klaus Hagerup este scriitor, traducător, scenarist, actor și regizor norvegian (puteți să le oferiți detalii despre fiecare profesie în parte). El este cunoscut în ultimii ani că scriitor de cărti premiate pentru copii și tineri. Două dintre cărtile sale au fost ecranizate.
Lisa Aisato s-a născut și a crescut în Oppegård, chiar în afară orașului Oslo. Lucrează ca ilustrator, autor și artist. Ilustrațiile ei sunt o combinație de medii și tehnici: folosește cretă, creion, acuarelă, cerneală și pictură cu guasă pentru a surprinde expresiile diferitelor personaje.
Cum discutăm povestea cu copiii? Iată aici câteva sugestii pentru grupe de vârstă diferite.
Întrebări pentru 3-5 ani:
• Câți ani urma să împlinească Anna?
• Când citea Anna? De ce credeți că îi plăcea atât mult să citească?
• Cu ce a transportat cărțile Anna de la bibliotecă?
• Câți prieteni și-a făcut Anna citind foarte multe cărți? Îi plăceau toți? De ce credeți că erau 18 prieteni care nu-i erau pe plac?
• Ce culoare avea veioza la care citea Anna pe întuneric? Dar ochelarii ei?
• Cine era autorul cărții Pădurea fermecată?
Întrebări pentru 5-8 ani:
• De ce cărțile erau atât de importante pentru Anna?
• Cu câți ani era mai mare doamna Monsen fată de Anna?
• Cum a reușit Anna să îi determine pe toți să citească cartea „Pădurea fermecată”?
• Care credeți că era sfârșitul cărții Pădurea fermecată?
• Cu ajutorul cui au reușit copiii și Anna să facă rost de mai multe exemplare ale cărții?
• De ce credeți că Milton Berg și Anna vroiau să scrie cartea cu titlul “Fetița care voia să salveze cărțile”?
• Cum credeți voi că trăiesc cărțile? Prin cine prind ele viață?
• Câte cărți citiți voi și câți prieteni din cărți aveți voi? Cine sunt prietenii voștri preferați din cărți?
Activități propuse la finalul lecturii:
Pe copiii sub 5 ani îi rugați să deseneze pe o foaie de hârtie finalul cărții „Pădurea fermecată” așa cum cred ei că s-a încheiat povestea. Pentru cei mari care știu să citească puteți face un concurs de citit așa cum au făcut Anna și doamna Monsen.
Ca cititul să fie mai interesant veți folosi “Încurcături de limbă”. Distracția va fi garantată, iar copiii le vor reține în joacă. Veți folosi un cronometru și veți nota cine a reușit să citească cel mai repede. Puteți face jocul și împărțind copiii în mai multe echipe.
Pe cei care nu știu să citească îi puteți învăța expresiile:
• Piatră crapă capul caprei în patru.
• Pe cap un capac, pe capac un ac.
• Dă-mi un pic de pic să pic pe picătura de pe plic.
• Un vultur stă pe pisc cu-n pix în plisc.
• E pestriță prepelița pestriță, dar mai pestriți sunt puii prepeliței pestrițe.
• O babă bălană mănâncă o banană babană.
• Când mă gândesc că te gândești la mine, gândește-te că mă gândesc că te gândești la mine.
• Florica, fata fierarului Fănică, fierbe fasole fără foc, fiindcă focul face fum.
• Fata fostului funcționar francez fierbe fasolea fără foc fiindcă focul face fum.
• Vara, vineri-de-vineri, venerabilul veteran vrâncean Vartolomeu Velisarie-Vulturescu vinde vanitos, vechi vindiacuri vătuite, veroșilor vânători vasluieni, vociferând vehement validitatea vânării vulpilor vârstnice.
• Știu că știi că știuca-i pește, dar mai știu că știuca-i știucă.
• Domnule Dudescu, dați-mi două dude din dudul dumneavoastră de dincolo de drumul dinspre Dudești.
Dacă doriți mai multe sugestii pentru copiii voștri, alăturați-vă grupului nostru de pe facebook Ce le citim copiilor
Bianca Mereuță