Poveşti din ClujClujul vintageÎn perioada interbelică Moș Crăciun aducea cadouri rafinate

În perioada interbelică Moș Crăciun aducea cadouri rafinate

Producătorii și comercianții interbelici surprindeau cumpărătorii în preajma sărbătorilor de iarnă cu produse diversificate și rafinate. Publicul țintă era „lumea bună”, urbană, care-și permitea cadourile prezentate atât de ademenitor în revistele vremii.

Produsele cosmetice și bijuteriile, preferatele doamnelor

Apetitul femeilor pentru înfrumusețare era speculat de industria cosmetică, astfel că noile creme promiteau înlăturarea „zbârciturilor” (ridurilor) și un ten perfect cu pudrele fine și frumos mirositoare. Doamnelor li se ofereau cele mai rafinate parfumuri, aflate în sticluțe cu design atrăgător, dar și cei mai delicați ciorapi din mătase. Bijuteriile ocupau un loc de frunte pe lista cadourilor, valoare acestora crescând în momentul în care pe reclamă apărea celebra stemă a regatului și precizarea „Furnizor al Casei Regale”. Care femeie nu-și dorea ca în serile de sărbătoare să arate ca o regină? Rochiile prețioase, pălăriile elegante și blănurile scumpe se aflau printre cadourile care le bucurau pe doamne.

Un „laptop” interbelic

Pentru redactarea scrisorilor era căutată mașina de scris produsă la dimensiuni din ce în ce mai mici, astfel ca noua bijuterie a tehnicii să flateze nevoia de mobilitate a proprietarului și de a o integra perfect în peisajul unei camere elegante sau a unui birou modern și sofisticat. Printre cele mai căutate cadouri ale perioadei interbelice erau casetele muzicale pentru țigarete confecționate din lemn încrustat cu metale și pietre prețioase, mecanismul reproducând chiar și cinci melodii cunoscute. Într-o perioadă în care fumatul era considerat un apanaj al clasei superioare, fiind un viciu de lux, pipele și tutunul scump erau oferite domnilor pentru care țigaretata era accesoriul suprem.

Aparate de radio și instrumente muzicale

Copiilor li se ofereau instrumente muzicale, din educația de bază făcând parte și studiul unui instrument. Un avânt deosebit l-a avut radioul, fiecare familie achiziționând un astfel de aparat care oferea divertisment tuturor membrilor: muzică, știri, dar și teatru. Din ce în ce mai accesibile, aparatele de radio ale diverșilor producători aduceau tehnica aproape de fiecare membru al comunității. Dacă nu mergeau la operă sau la teatru, oamenii își puteau permite pentru prima dată în istorie să aducă în propriile lor case orchestre sau interpreți celebri prin intermediul fantasticului receptor radio.

Gheața – o nouă pasiune

În perioada interbelică, sporturile de iarnă au devenit din ce în ce mai apreciate. Mociornița, cel mai cunoscut producător de pantofi și obiecte de pielărie dezvoltase o gamă de patine, extrem de căutate. Patinoarele din marile orașe erau pline de lumea care începea să simtă gustul eliberării din rutina casnică. Patinele au devenit astfel un accesoriu tot mai solicitat și un cadou ideal pentru cei dornici să petreacă într-un mod plăcut întreaga iarnă… afară.

Cadourile de altădată

Dincolo de generozitate și de dorința de a-i bucura pe cei apropiați, publicitatea a făcut ca sărbătorile de iarnă să fie transformate dintr-un prilej al apropierii de familie și prieteni într-un act de consum, publicitatea și comerțul având grijă să stârnească nevoi noi, oferind aparența că fericirea se poate cumpăra.

Dr. Ancuța-Lăcrimioara Chiș

Manager Asociația Clujul de altădată

www.clujuldealtadata.ro

 

Mai Multe

More article