Poveşti din ClujClujul vintageCea mai mare pistă profesionistă de karting din România, la Cluj

Cea mai mare pistă profesionistă de karting din România, la Cluj

Vechiul kartodrom din cartierul Gheorgheni – cea mai mare pistă profesionistă de karting construită în România în perioada comunistă

Istoria kartingului începe în SUA în anul 1956, când Art Ingles a realizat un șasiu din țevi, scaun și un volan la care a atașat un motor al unei mașini de tuns iarba. Noul sport a cucerit repede adepți în toată lumea, iar la sfârșitul anilor ’60 au început să se organizeze și în România primele cluburi și concursuri de profil.

Voluntariatul nu este o invenție recentă a capitalismului, în perioada comunistă multe dintre realizările importante s-au făcut prin așa-zisa „muncă patriotică”. Unul dintre cele mai cunoscute spații din Cluj, este un astfel de exemplu.

Terenul generos aflat la periferia orașului, în zona cartierului Gheorgheni, a fost dat la începutul anilor ’70 ai secolului trecut în administrarea Automobil Club Român. Directorul ACR, Viorel Popa a preluat organizarea lucrărilor și primirea voluntarilor. Pe lângă specialiștii în construcții de drumuri care asigurau bunul mers al lucrărilor, mulți membri ai ACR au participat voluntar la construirea pistei de karting care putea fi folosită pentru diversele activități ale asociației. Traseul de 1.200 de metri inaugurat în anul 1976, făcea ca pista de la Cluj să fie cea mai generoasă din România. Organizația ACR din Cluj, cu cei peste 7.000 de membri cotizanți era în 1975 una dintre filialele fruntașe din România.

Pe kartodrom se organizau competițiile locale specifice acestui sport, dar și etape ale Campionatului Național de Karting. La un concurs național participau întotdeauna între 50 și 70 de echipaje. Probele erau aceleași, dar erau dozate în funcție de vârstă, categoriile fiind 10 – 12 ani, 12 – 14 ani, 15 – 18 ani și peste 18 ani. Cei mici făceau 2 – 3 ture, în timp ce participanții de peste 18 ani activau în 15 ture. Premiile constau doar în diplome și insigne, nu se ofereau bani sau obiecte de valoare.

Kartodromul era utilizat doar în proporție de 25% pentru karting, școala de șoferi a ACR, utilizându-l pentru pregătirea cursanților, iar această școală a ACR avea rezultate mult mai bune decât școala de șoferie a statului.

În timpul iernii, pe kartodrom se țineau pe lângă orele de conducere și exerciții de inițiere în derapajul controlat pentru ca șoferii să știe cum să reacționeze în cazul în care conduceau pe drum alunecos. Scopul acestor cursuri era reducerea accidentelor pe timp de iarnă și pregătirea șoferilor pentru situații de mare risc în trafic.

Chiar dacă la prima vedere kartingul pare unul dintre cele mai comode sporturi, acesta este de fapt printre cele mai solicitante, lucrând cu toate grupele de mușchi, după un parcurs de 10 minute, corpul resimțind un efort similar unei ore de pregătire intensă cu aparate la sala de fitness. Efortul la care este supus pilotul este extrem de mare, în timpul manevrelor accelerațiile laterale ating și 3 sau 4 (g).

În anul 2016, pe locul vechiului kartodrom, Primăria Clujului a construit cel mai modern parc de agrement din România. Suprafața de peste 10 hectare este amenajată cu o sală multifuncțională, terenuri de tenis, de minifotbal, fotbal, baschet, un amfiteatru un aer liber, un parc de aventură, zonă de paint-ball, dar și o sală pentru practicarea sporturilor indoor.

Mai Multe

More article