Ştiaţi că taximetrele din Cluj aveau aceleaşi locuri de parcare şi la sfârşitul secolului al XIX-lea ca şi acum?
Cum arăta transportul public în Clujul de altădată, puteti vedea în cadrul expoziţiei deschise la Casino-Centrul de Cultură Urbană, până în 17 ianuarie 2017.
Responsabilă de această expoziţie care poate fi admirată până în 17 februarie este Asociaţia Clujul de Altădată, mai exact Anca Lăcrămioara Chiş, reprezentant al Asociaţiei şi Ucu Bodiceanu, coordonator de programe la Casa de Cultura din Cluj.
Este interesant să vezi ce mijloace de transport erau folosite, pe vremuri, la Cluj. În ordine cronologică, în expoziţie găsiţi imagini pornind de la trenuleţul care circula prin centrul Clujului la sfârşitul secolului IX şi terminând cu autobuzele de la sfârşitul perioadei comuniste.
Trenuleţul era, de fapt, un tramvai cu aburi care făcea legătura dintre gară şi cartierele Clujului. Zona Mănăştur care ţinea până la Fabrica de Bere şi Uliţa Ungurilor, cum se chema pe atunci actualul 21 Decembrie unde erau vestitele fabrici printre care şi cea de ţigarete, unde la un moment dat, lucrau 1000 de femei. Era necesar transportul oamenilor către locul de muncă, dar şi către gară.
Gara era un punct important pe harta Clujului. În 1870, odată cu începutul industrializării, drumul de fier a fost introdus şi în zona Clujului şi, astfel, oraşul făcea legătura cu marile capitale europene: Budapesta, Viena şi Paris. (Anca Lăcrămioara Chiş, reprezentant al Asociaţiei Clujul de Altădată)
Trenuleţul, avea 11 vagoane: 5 de călători, acoperite şi 6 de marfă. Ultimul transport al trenuleţului , în 1902 a conţinut părţi din grupul statuar Matia Corvin.
Taximetrele cu birje aveau aceleaşi staţii centrale ca autobuzele din zilele noastre: în faţa Teatrului Naţional, pe părţile estică şi vestică ale Pieţei Unirii, dar şi în Piaţa Mihai Viteazu şi în apropierea gării.
În perioada interbelică, după Primul Război Mondial a fost o mare criză de mijloace de transport în comun. Primele autobuze au fost nişte camioane recarosate de la armată, pradă de război. Erau două astfel de camioane cu care se circula prin Cluj în perioada 1920-1922. Tot atunci au apărut şi sindicatele pentru transportul în comun. (Anca Lăcrămioara Chiş, reprezentant al Asociaţiei Clujul de Altădată)
În perioada comunistă călătorii se înghesuiau în autobuze sau chiar pe scările acestora… cine oare, care a trăit în acele vremuri, nu-şi aminteşte de mersul cu autobuzul fără încălzire iarna şi, evident, fără aer condiţionat pe timp de vară.
Şoferii de atunci povesteau cum călătorii care nu ajungeau să intre complet în autobuz rămâneau parţial afară, prinşi cu o mână de bara din interior, uşa rămânând deschisă.
Mai erau autobuzele cu gaz metan. Combustibilul nu era suficient şi mijloacele de transport în comun s-au adaptat. (Anca Lăcrămioara Chiş, reprezentant al Asociaţiei Clujul de Altădată)
Expoziţia de fotografie Transportul public în Clujul de altădată nu surprinde doar transportul în comun, străzile şi locurile prin care se plimbau clujenii, dar şi mijloacele de deplasare folosite în perioada comunistă.
Multumim de articol.