Eroul mustăcios revine pe scena lirică din Cluj, în cea mai iubită operă pentru copii ”MOTANUL ÎNCĂLŢAT”.
Premiera va avea loc Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, vineri, 17 martie, de la ora 18:30. Partener în basmul muzical va fi Motanul Cotoşman care îşi face apariţia pe scena lirică din Cluj după o absenţă de peste două decenii, într-o montare originală şi incitantă, de teatru în ramă, concepută cu tâlc vesel şi multă armonie, în regia lui Traian Savinescu, scenografia doamnei Viorica Petrovici şi sub bagheta dirijorului Adrian Morar, având-o în rol principal pe solista Gloria Tronel (invitată).
Opera în trei acte şi un prolog este cea mai celebră lucrare muzicală pentru copii din lume, compusă de un român. Povestea ”Motanul încălţat” (fr. ”Le Chat Botté” , en.”Puss in Boots”) de Charles Perrault a fost transpusă în operă de Cornel Trăilescu în anul 1960, pe libretul scris de Tudor Muşatescu şi Nina Stoiceva, având un real succes atât pe scena autohtonă, cât şi peste hotare. Spectacolul dedicat celor mici a fost prezentat în premieră pe scena lirică din Cluj pe data de 13 ianuarie 1985, ultima sa reprezentaţie având loc aici în anul 1993.
Realizatorii acestei producţii – regizorul Traian Savinescu, dirijorul Adrian Morar şi scenograful Viorica Petrovici – şi-au propus să aducă în faţa micilor spectatori, dar şi a părinţilor sau bunicilor, opera ”MOTANUL ÎNCĂLŢAT” în ipostaza unui spectacol de teatru în teatru. Astfel, vineri – 17 martie şi duminică- 19 martie, cortina se ridică pentru a dezvălui publicului clujean povestea isteţului Motan Cotoşman.
Atmosfera lirică în care spectactorii sunt invitaţi să păşească îi atrage la Curtea Regală, acolo unde istorioara Motanului este prezentată Familiei Regale de către o trupă de actori ambulanţi, în onoarea micului Prinţ. Nu doar nobilii de pe scenă vor lua parte la minunatul act artistic, ci şi cei mici aflaţi în sala de spectacole a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, urmărind scene care se fac şi se desfac în ritm alert, de-a dreptul jucăuş, ce îi fac părtaşi şi complici ai năzbâtiosului Motan.
Artiştii Operei Naţionale Clujene dau viaţă şi sunet lumii de basm în care celebrul Motan Încălţat– alias ,,Cotoşman” – îşi transformă tânărul ,,stăpân” şi prieten – pe Ionică – în voievod. Reuşeşte acest lucru abia după ce salvează viaţa Împăratului, a slujitorilor ţinuţi captivi de către Marele dregător, păcăleşte Uriaşul, îi dobândeşte lui Ionică un castel şi îi aduce o soţie – pe frumoasa Domniţă. O incursiune entuziasmantă, demnă de un Motan vrednic şi curajos, ce îi va ţine pe spectatorii mici şi mari cu sufletul la gură.
La nunta din finalul basmului vom avea şi bucuria revederii cu alte personaje de basm îndrăgite de cei mici, printre nuntaşi numărându-se şi Albă-ca-Zăpada, cei şapte pitici, Scufiţa Roşie, lupul, Capra cu trei iezi, Ileana Cosânzeana şi al ei Făt-Frumos.
MOTANUL “Cotoşman”, cu cizme roşii ÎNCÃLŢAT e Nãzdrãvan şi micii spectatori vor fi-ncântaţi sã-l însoţeascã în minunata-i aventurã!…Şi de la iepuri albi şi vânãtori, la Rege şi la slujitori, de la un Mare Dregãtor la hoţi…şi de la Cãpcãun mişel la şoricel, deci, pentru toţi…Motanul are ac de cojoc. Şi cu puţin noroc, stãpânul sãu, Ionicã îşi va gãsi mireasã, fatã de-mpãrat…şi totul se va încheia cu nuntã! Dar nu orice nuntã, ci una aleasã! […] Reîntâlnirea mea cu Viorica Petrovici, e un prilej de nouã şi mare bucurie, cãci minunata artistã aduce cu dânsa culoarea şi surâsul fanteziei de care scenografia spectacolului are atâta nevoie
BUCURIE!….Atât de importantã-i bucuria!…Bucuria spectacolului nu poate ajunge la public dacã nu este susţinutã de bucuria artiştilor care îl susţin. Gândind ca la proprii copii, gândind la ce-şi doresc, spre ce tânjesc, aşa doar, toţi cei implicaţi ar trebui sã fie, sã merite sã fie… aplaudaţi!
“Motanul” e o piatrã preţioasã minuţios plãsmuitã de muzicieni. Se cade dar, sã-i facem şi-o “monturã” demnã de o bijuterie! (TRAIAN SAVINESCU – regizor)
Bucuria este pentru toţi şi ne este împărtăşită de întregul ansamblu al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, rolurile principale aparţinându-le soliştilor: Gloria Tronel (invitată – Motanul Cotoşman), Lucia Bulucz (Domniţa), Liliana Neciu (Doica),Eusebiu Huţan (Ionică), Ruslan Bârlea (invitat- Împăratul), Simonfi Sandor (Marele dregător), Cristian Hodrea (Robul), Petru Burcă(Uriaşul), Florin Sâmpelean, Sergiu Coltan, Tony Bardon, Geani Brad, Vlad Morar, Samuel Barani, Zoltan Molnar, Natalia Barz(invitată), acompaniaţi de Orchestra şi Corul Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, aflate sub bagheta dirijorului Adrian Morar, cu participarea specială a Corului de Copii ”Junior-VIP” al Colegiului de Muzică ”Sigismund Toduţă” Cluj-Napoca, coordonat muzical de Anca Mona Mariaş. Regia artistică poartă semnătura regizorului Traian Savinescu, iar scenografia este realizată de Viorica Petrovici.
Pregătirea muzicală este realizată de Adela Bihari, Renata Burcă, Lucian Duşa, Lelia Serafinceanu; Maestrul de Cor este Emil Maxim.