În tren și dincolo de el către Sighișoara-Experiența studentului clujean

Deschid ușa căminului cu un bagaj aparent încăpător în spate și cu plasă mică în mână, gândindu-mă la ce o să urmeze. Mă chinui să caut cheile, ca de fiecare dată, închid și cobor rapid scările. Prind ultimele secunde ale semaforului care încă pâlpâie un verde amețitor. Mă uit în semiîntuneric la ecranul telefonului, reușind să formez într-un târziu un număr de taxi care mă duce la gara din Cluj.

E 4 noaptea și, fără preaviz, pornesc cu trenul spre un oraș pe care doream de mult să-l vizitez. Sighișoara.

4.44 a.m. Privesc necontenit dalele de un ocru ciudat care parcă nu are nicio legătură cu locul în care mă aflu. În jur totul e vechi, iar ce e nou pare prost făcut sau kitsch. Doar niște ferestre mari, cu margini ce aduc aminte de arhitectura de altădată mă îndeamnă să visezi dincolo de geamuri prăfuite. E forfotă și singura imagine întipărită pe retină sunt linii groase care parcă nu au sfârșit, care ar vrea probabil să se întâlnească, dar trebuie să mai aștepte.

Sunt în gară de câteva minute și dincolo de bilete luate pe ultima sută de metri, de peroane pline cu oameni ce-și țintuiesc privirile spre panouri cu sosiri și plecări, dincolo bagaje târâite greoi și îmbrățișări târzii, totul devine într-un fel ciudat de liniștitor.

O voce stridentă, venită parcă de nicăieri, anunță sosirea trenului cu o întârziere de câteva minute. E vișiniu, cu destul de multe vagoane încât să nu apuc să le număr. Mai verific cu un ultim avânt biletul, urc în montura de fier și ajung într-un final într-un vagon pe care îl simt plin de respirația colegilor de compartiment. Fără să conștientizez, încep să privesc oamenii. Nu am mai făcut de mult acest exercițiu care, de fapt, nu ar trebui numit așa. E ca și cum m-aș uita la un film care îmi place și nu aș ști nimic despre protagoniștii lui. Acum nu mai reușesc să îi privesc simplu, încerc să îi descos ca pe păpușile din vată și cârpe pe care mi le făcea bunica.

Mă uit cu o atenție meticuloasă la bătrânica ce stă exact în fața mea. Mă întreabă cu o voce domoală dacă a urcat unde trebuie și își îndreaptă ochii de un verde clar spre fereastra compartimentului. Pare a zâmbi necontenit, cu toate că e amorțită de ani în tăcere, într-o tăcere frumoasă, așa cum mi-o imaginez eu, ce ascunde o iubire din tinerețea care a trecut mult prea repede.

E de ajuns să-i privesc ochii juvenili, să analizez cu încetinitorul clipirile dese care cer, asemenea tragerii cortinei unui spectacol reușit, aplauzele vieții. Alături de ea, un bărbat de vârstă mijlocie, cu o mustață lăsată neglijent, își scoate într-un foșnet asurzitor ceva de mâncare. Toate astea în timp ce o mamă tânără, cu ochii migdalați, încearcă să își liniștească unul dintre copiii prea curioși și agitați. N-am cum să mă plictisesc.

Ajunsă în gară la Teiuș, alerg cot la cot cu niște studenți străini să prind trenul spre Sighișoara. Conductorul ne observă, face semn mecanicului de locomotivă și cu ceva noroc, reușim să urcăm în tren. Până la destinația finală, mă transform într-un observator meticulos al rafalelor de imagini ce se perindă haotic în fața mea. Devin imună la tot ce mă înconjoară, iar singurul contact cu realitatea e sunetul sacadat al roților trenului. Starea aceasta e zguduită brusc în apropiere de Daneș, când o femeie între două vârste, cu un surâs ștrengăresc și o fustă lungă și colorată, mă îndeamnă să o las să îmi ghicească în palmă. Pentru o bancnotă de un leu. Zâmbesc amuzată și mă îndrept spre ieșire.

Următoare oprire e Sighișoara.

10.40 a.m. La coborârea din tren, o iau pe jos spre centrul istoric, oprind din când în când câte o persoană să mă asigur că mă îndrept unde trebuie. E multă liniște, totul pare țintuit în loc și pe nimeni nu deranjează lipsa asta de zgomot. Până să ajung sus în cetate, acolo unde majoritatea turiștilor admiră așezarea veche, dau peste vreo 4 ceasornicării. Toate cu ferestre luminoase și ceasuri ce stau amorțite de timp în vitrine și așteaptă să fie reparate. Mai devreme sau mai târziu.

Orașul e impregnat cu parfum de Evul Mediu. Înconjurat de ziduri fortificate și drumuri construite cu piatră de râu, păzit de turnuri înalte și clădiri cu arhitecturi impresionante, singurul element care face notă discordantă de la acest peisaj străvechi sunt zecii de turiști cu aparatele de fotografiat în mână. Vizitez minuțios Turnul Croitorilor, Cositorarilor, cel cu Ceas și urc scările acoperite ca într-un tunel de lemn, având în fundal sunetul unor chitări prea noi pentr tot ce e pe aici. Oriunde întorc capul, văd ceva semnificativ care merită atenție.

Dincolo de orice obiectiv turistic pe care majoritatea îl vizitează, pe mine altceva mă surprinde. Sunt străzile micuțe care tind să spună câte o poveste sau cafeneaua cochetă dintr-un colț al cetății, cu motive tradiționale și oameni zâmbitori. Sunt casele colorate, îmbibate în exces în mirosul de odinioară, cu alei de trandafiri minusculi, cu arcade de viță-de-vie aglomerate în cortina unei intimități ospitaliere, cu suvenirurile afișate timid lângă uși scorojite, dar pline de viață, cu o simplitate aproape enervant de strălucitoare . Pare ireal cum atâta haos poate duce la o armonie perfectă.

Călătoria asta e prea scurtă.

5.47 p.m. Cu același rucsac maroniu în spate, urc în tren să mă întorc la Cluj. E lume mult mai puțină și eu am timp să rememorez pe fast-forward ce am văzut și cum acest oraș cu ziduri și plin de culoare, a reușit să mă scoată, insesizabil, din ritmul cotidian. Abia când reușesc să mă dezmeticesc de tot acest periplu al memoriei, o zăresc pe bătrânica cu ochii verzi. Aceeași din trenul spre Sighișoara. Acum, ea e cea care mă privește atent, iar eu cea care îi zâmbesc.

Îi văd buzele mișcându-se și o aud cum spune scurt și fără nicio pregătire: „Să te bucuri de tinerețe!ˮ. Mai surâde odată și apoi se uită pe geam pentru tot restul drumului. Surâd și eu și-mi dau seamă că asta nu a fost doar o călătorie. A fost despre un tren și dincolo de el.

Manuela Moroșanu

Foșnetul familiar al pachetului de acasă

Da, sigur, poate veți considera că sună a clișeu, dar pentru mine, ca pentru mulți alți tineri studenți din Cluj și din oricare alt oraș aflat la un număr destul de mare de kilometri pentru a putea fi scris din trei cifre, pachetul de acasă are o semnificație profundă și-mi stârnește emoții. Despachetând, realizez că ating bucățile de ziar, pe care le-a atins și mama, când a învelit borcanele pline cu ce e mai bun din cămară. Este ca o îmbrățișare, simt că acasă este mai aproape de mine.

E ziua de vineri, și până să se facă timpul de amiază, voi merge după ceea ce este, cu siguranță, specific studențesc – pachetul trimis de mama. Plec din Mănăștur și cobor în stația de la Regionala CFR. De acasă până în stația de autobuz trebuie să merg pe jos cam vreo 5-6 minute. Până să mi se strice a doua pereche de căști pe anul acesta, ei bine, obișnuiam să ascult muzică pentru a mă simți mai confortabil pe stradă și în atobuz. Dar o binemeritată pauză pentru urechile mele este ceva necesar.

Fără muzica ascultată la căști, pot fi mai atentă la ce este în jur. Afară este destul de plăcut, noaptea plouase, iar pe stradă câteva bălți mă făceau să mă simt mai atletică, în încercarea mea de a le ocoli, iar eu fiind chiar binedispusă, alegeam să sar peste ele, parcă așteptând aplauzele din tribună, pentru săritura în lungime peste baltă.

Ce e drept, nu poți fi altfel decât binedispus atunci când, nemaiavând mare lucru prin frigider, peste jumătate de oră, după ce vei ajunge cu sacoșa plină, te vei putea bucura de gustul de acasă. Da, „gustul de acasă” parcă sună a slogan pentru un fel de condiment de mâncăruri, dar este folosit fără a avea, cu adevărat, valoare. Și un prosop, dacă a stat în bucătărie, îl poți simți, îți poți da seama că, da, chiar de acasă vine acel prosop.

Dacă ceva vine de acasă – orice – înseamnă că este bun. Acesta este sentimentul recunoștinței pentru ceea ce reușește să te ducă cu gândul la acasă. Nu este cazul să repet faptul că, de cele mai multe ori, oamenii apreciază lucrurile abia atunci când nu le mai au sau ajung mai greu la ele. Asta o știe toată lumea. Habar n-am ce filosofie de viață este, dar își găsește aplicabilitatea în realitate, în nenumărate rânduri.

Nu știu cum fac, dar mereu îmi supraestimez abilitățile de hamal pentru giganticul pachet. Din locul de unde trebuie să-l ridic, până în stația de la Regională este destul de mult de mers, iar cu un pachet de… multe kilograme, mai mult târâit decât cărat, tot schimbându-l dintr-o mână într-alta, este destul de dificil. Mereu ajung să regret când într-un final dau banii pe taxi, dar cel puțin știu că voi mai fi capabilă să duc mâncarea la gură, mâinile nemaifiindu-mi întinse de greutatea sacoșii, precum de un aparat de tortură medieval. Concluzia este lesne de înțeles: am sunat la dispecerat pentru un taxi. După cinci minute de așteptare, mă și văd pe bancheta din spate a taxiului.

Urcatul cu imensa sacoșă până la etajul trei este un flec, gândindu-mă că aș fi putut să car bagajul până în stație și din stație, acasă. Nu m-am plâns de nimic. De pofta ce-o aveam, nu am mai putut simți eventualul disconfort. Aveam o stare crescândă de entuziasm și îmi bubuia inima de parcă urma ca întreaga familie să iasă din sacoșă. Dar era, așa cum spun majoritatea, mâncare de acasă. Pentru mine, nu este doar mâncare, ci este o parte din acasă. Nu știu dacă voi ați văzut vreodată cum se pregătește un pachet pentru un student, dar eu am văzut.

De parcă ar fi un ritual; enumerarea de lucruri ce trebuie să fie puse în bagaj, adunarea lor din diferite locuri: cămară, grădină, congelator, apoi sunt toate puse pe masă și se așează tactios, precum un puzzle. Așa le-a aranjat mama, astfel, cu grijă, le-am manevrat și eu afară din sacoșă.

Am scos, mai întâi, ceea ce era deasupra: un cofrag cu ouă proaspete, vreo trei pungi cu verdețuri, plante pentru ceai și telemea de vacă. Îți este greu să nu îți afunzi nasul în acele arome proaspete și să nu rupi câte un fir de pătrunjel, să-i simți parfumul dulceag. Chiar dacă mereu știu ce se află în punga cu ceaiuri, mereu o deschid și foșnesc plantele pentru a stârni miresmele subtile. Apoi am dat peste artileria grea: borcanele. Merită să le fie mâncat conținutul, sau merită să fie admirate, la loc de cinste, în vitrină? Foamea îți strică planurile artistice și astfel nu-ți mai arde de arta frumosului de prin vitrinele de sticlă. Mănânci.

Da, este mâncare și în Cluj, chiar este, dar nu are gustul pe care, eu așa consider, fiecare om îl caută – aroma de acasă. Indiferent cât de bine/rău gătește mama. Poate unora le este dor până și de mirosul de clătite mai arse, sau de lacrimile care se ivesc din cauza mirosului puternic de ceapă proaspăt tocată de mama, în bucătărie. Știu că este ciudat, dar mie îmi este dor până și de teancurile de vase pe care mă ofeream voluntar să le spăl, gândindu-mă că mama era istovită după ce pregătise cina. Există 19,254,658 de feluri diferite de acasă în țara asta în formă de pește. Indiferent de unde este acasă.

 

Alexandra Țurnă

Echipa Log in Cluj by Web for Cluj vă mulţumește

Felicitări dragii noștri prieteni, cititori ai Web for Cluj&Log in Cluj.

Azi 15 septembrie, sărbătorim împreună încheierea unuia dintre cele mai frumoase proiecte ale noastre „Log in Cluj”. La sfârșitul acestei zile vom începe centralizarea datelor (numărul de citiri, de aprecieri, de distribuiri și de comentarii) referitoare la poveștile înscrise în concurs. Până în 20 septembrie vom anunţa public atât poveștile câștigătoare cât și premiile.

Chiar dacă acest minunat concurs se încheie azi, toate aceste frumoase povești depre Cluj (despre locuri fermecătoare, oameni deosebiţi sau evenimente estivale)  rămân în continuare pe site-ul nostru http://webforcluj.ro/logincluj/ pentru a putea fi citite sau recitite de cei îndrăgostiţi iremediabil de Cluj.

Echipa Log in Cluj by Web for Cluj vă mulţumește.

Mina Ghizela, locul unde încă se văd paşii romanilor

Catalogată drept cel mai frumos loc subteran din Europa şi atestată documentar încă din anii 1271, Salina Turda s-a transformat într-un punct de atracţie pentru România.

Chiar dacă nu este la fel de populară ca aşa-zisul castel al lui Dracula, Salina Turda este un loc renumit. Turiştii vin aici din întreaga Europă. Unii caută vindecare pentru diferite afecţiuni respiratorii, alţii relaxare, dar cei mai mulţi îşi doresc să admire spectacolul naturii îmbinat îmbinat cu ingineria modernă.

mina_ghizela

 

Aflată într-un oraş atestat încă din vremea romanilor, a fost greu de crezut că aurul alb s-a descoperit pe aceste meleaguri abia la 1200.

În consecinţă, speologii au început cercetările dovedind şi că Mina Ghizela II (ultima mină deschisă publicului la Salina Turda în 2014) este una dintre sălile în care tehnicile romane de exploatare pot fi admirate cu uşurinţă.

 

Este o mină protejată, deschisă turiştilor într-un interval orar scurt. Accesul se face doar pe scări şi cu un ghid special.

De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că formaţiunile întâlnite în acest loc sunt extrem de rare.

Speolotemele oferă un spectacol vizual extraordinar.

Mulţi dintre cei care vin aici o fac pentru  efectele terapeutice ale minei de sare. Staţionarul numit Ghizela, o exploatare din anul 1857, oferă vizitatorilor o bază de tratament, unde sunt videcate toate afecţiunile căilor respiratorii, cum ar fi „rinita alergică, astmul bronşic, bronşite, alergii de tot felul. Medicii trimit la noi copiii de la doi ani, doi ani şi jumătate, mai mici nu. Vin, practic stau, se joacă, se uită la televizor, este mai comod ca şi jos, aerosolii naturali deci sunt la fel şi aici. (Camelia Mărincean, terapeut)

 

Legenda spune că  această sală, Mina Ghizela II, este o dovadă clară a tehnicii de exploatare romană. Spectacolul este unul complex, plin de făgașe tăiate în sare pentru delimitarea brazdelor, modalitatea minuţioasă şi extrem de precisă prin care aceştia amplasau penele cu care brazdele erau detașate din masivul de sare şi organizarea unui întreg sistem de extragere a blocurilor de sare a strămoşilor noştri.

Salina_Turda_Mina Ghizela

 

Stalactite înclinate, depuneri de cristale cubice de sare construiesc un peisaj mirific de formaţiuni de sare secundară din această parte de minei.

Povestea micuţului care a salvat colinda

Trei copii minunați, elevi ai școlii Mircea Luca din comuna Băișoara, județul Cluj, duc, an de an, straiele și vechile colinde,  în fața celui de-al doilea cel mai mare electorat democratic din lume.

            Un pas mic pentru ei, un pas mare pentru tradiția românească.

Pornind de la ideea că suntem sigura țară din Uniunea Europeană care încă mai are colinde de Crăciun și nu doar cântece, copiii unei școli dintr-o comună de munte au reușit să formeze un grup ce îşi doreşte să se facă auzit.

Sub atenta îndrumare a profesorului de Limba și literatura română, Lucreția Presecan ei au devenit o voce. Ei bine, nu doar o voce, ci mai multe, duioase şi pline de drag pentru cântecul românesc.

Împreună s-au înscris într-un proiect european, demarat în Ungaria, în cadrul căruia principala idee era promovarea obiceiurilor și tradițiilor, numit „Porți secuiești, porți verzi”.

colinde romanesti la bruxelle

 

 

Mai mult decât atât, grupul de copii de la Băişoara are şi voluntari ecologiști care promovează valorile locului şi dragostea pentru natră.

Cei care cântă se numesc Vlăstari. Numele l-au împrumutat de la revista școlară unde este vorba tot despre activitatea lor extraşcolară.

 

 

 

Așa începe povestea celui mai mic membru al grupului Vlăstari.

Ce îşi mai dorea să facă şi el parte din proiect! Nu avea destui ani împliniţi. Vedeţi voi, corul nu era pentru oricine…doar pentru elevii de gimnaziu. Şi lui îi plăcea şcoala şi ştia că va ajunge curând la gimnaziu.

darius_popa_bruxelle

 

 

Darius Benone Popa, unul dintre cei mai tineri cântăreți din grupul Vlăstari.

Şi-a dorit mult şi dorinţa i s-a împlinit! A fost chiar un fel de erou!

După toate evenimentele neplăcute din Bruxelles, din iarna trecută, părinții, îngrijorați fiind, au refuzat să își trimită copiii cu colinda pentru spectacol la Parlamentul European.

 

Și cum planurile erau gata să fie abandonate din lipsa vlăstarilor, acest copilaș a cerut să fie audiat și lăsat să cânte. El putea merge. Îşi dorea să meargă şi părinţii nu se puteau împotrivi. Ştia că poate salva grupul dacă i se va da ocazia să cânte.

Așa a și fost. După un șir de probe, Darius s-a dovedit a fi mai mult decât talentat. Ba mai mult, vocea lui se potrivea perfect cu cea a Andreei Tehei, rămasă singură în echipa abandonată. Fără pic de frică sau emoții a uimit auditoriul, atât pe cel de la Băișoara, cât și pe cel de la Bruxelles.

colinde romanesti la bruxelle (2)

În poza de grup se vede lesne faptul că este cel mai micuț…dar asta nici că contează. Mândria cu care ține steagul în mână un poate fii egalată. Dragostea pentru portul popular și tradițiile românesti nu are vârstă.

Fără un profesor de muzică calificat, fără un profesor de religie pentru o îndrumare în alegerea repertoriului, statornic în depunerea unor eforturi considerabile, grupul de la Băişoara este unul dintre cele mai apreciate.

Am primit idei şi sugestii de la toţi membrii voluntari ai noştri. Am selectat vlăstarii, am creat repertoriul, am verificat versurile cu ceea ce este pe internet şi am reuşit să adunăm mai multe colinde. Am văzut şi care le plac lor și care dau grupului o anumită identitate. (Lucreția Presecan, coordonatorul proiectului Vlăstari)

Voci diferite, într-o continuă schimbare, vise pline de speranţe…şi multă muncă, aşa poţi spune totul despre cei mari şi cei mici, parte din proiectul şcolii din Băişoara.  

Au strâns costume populare din Ardeal, le-au adaptat lor şi aşa au obţinut culoare. A fost şi este vorba despre muncă de echipă.

Cu mândrie în glas și emoţie în privire, doamna Presecan spunea: „Mă mir, de multe ori, că mai aveau răbdare și putere de a repeta. Am exersat de atâtea ori până când într-un final a sunat exact așa cum ne doream să fie.”

Responsabilizarea și educarea spiritului altruist în noua generație de copii este fundamentul acestui proiect. Voluntariatul creștin este, în realitate, mâna nevăzută care susține și împinge comunitățile micuțe din Europa, pentru a ajuta familiie defavorizate din Kongo.

Plata colindei primită din partea președintelui Parlamentului și a europarlamentarilor a fost donată, de către copiii din Băişoara, unei şcoli din Africa.

În fiecare an vin cu un repertoriu nou, să nu plictisească. Au înţeles că publicul trebuie fermecat cu colinde vechi, dar nu învechite.

O muncă grea, plină de satisfacţii sufleteşti.

 

Emanuela Luca

Povestea celui mai vechi costum popular din Dezmir

De curând am vizitat un loc în care timpul s-a oprit….acolo unde tradițiile sunt aceleși, vechi de sute de ani. Locul în care rânduiala şi obiectele lăsate din tată-n-fiu se păstrează cu sfințenie, ca o operă de artă. Fiecare lucru este aşezat la locul lui şi-şi primeşte respectul cuvenit.

Este vorba despre sediul unei asociaţii create pentru păstrarea tradiţiilor, la Dezmir (ASDR), unde am cunoscut-o pe doamna Virginia Damian. Despre locul în sine vă voi spune altă dată. Acum vă povestesc despre o colecţie mai specială a doamnei.

dezmir_asdr_razboi

Virginia Damian a învățat că tradiția se poate iubi doar păstrând-o. Aşa a început să colecționeze costume populare vechi, pe care le ține într-un dulap magic. Când acele uși se deschid, ai parte de o călătorie în timp, una în care pasiunea pentru frumos și eleganță a românilor poate fi admirată molcom, în stil ardelenesc.

port_popular_ardeleneasc

 

 

 

Toate piesele costumului sunt moștenire, iar vedeta ținutei este o ie care a împlinite de ceva vreme, o sută de ani.

Ia cea albă, cusută fin cu mărgele colorate a primit-o cadou din partea soacrei. Nu arăta deloc bine. Avea urme de mucegai şi îşi pierduse frumuseţea.

A început să o spele cu săpun de casă timp de o săptămână….nu avea mari speranțe, dar minunea s-a întâmplat. După multă trudă a reușit să o aducă la starea ei inițială, de un alb imaculat, tipic bumbacului pur.

E mândră de ea şi o poartă la cele mai speciale evenimente.

Urmează fusta…primită de la mama. Fusta are peste 60 de ani, o cusătură fină și un material foarte bun, rar pe atunci. Virginia Damian a păstrat-o cu mult drag şi o asortează cu gust. Peste fustă se pune șorțul. Da, în popor şorţul făcea parte din frumosul costum tradiţional. Şorţul Virginiei este primit de la o cumnată de-a mamei. Este plisat şi are, şi acum, o ținută impecabilă.

fusta_din_costum_popular

 

 

 

Așa cum o cere tradiția, partea de sus a costumului este completată de o vestă numită laibăr.

Creat dintr-o catifea strălucitoare, cu mărgele atent cusute și cu o influență maghiară vizibilă în ceea ce privește cusătura, acesta parcă impune mândrie şi personalitate.

Și, cum femeile nu umblau niciodată cu capul dezvelit, ultima piesă despre care vreau să vă vorbesc este baticul sau năframa.

Năframa Virginiei Damian este tot din catifea, un material greu de procurat pe vremurile când a fost cusută. Are o broderie aparte, cu flori bine conturate și colorate.

Poveștile continuă pentru fiecare dintre comorile doamnei Virginia, dar acesta este cel mai vechi şi mai drag port al dânsei. A ştiut să adune şi să păstreze piese de valoare. Mi-a spus şi mie câteva din secretele ei. Dacă sunteţi interesaţi, daţi o fugă la Dezmir. Sediul ASDR Dezmir este la şcoala. De acolo sigur aflaţi mai multe despre unde găsiţi cele mai harnice femei din sat, printre care, evident, se numără şi Virginia Damian.

 

Emanuela Luca

Distracţie, terci antic şi soare – povestea chefului dacic de la Camp Virtus

Vă povesteam acum ceva timp despre primul parc de reconstituire istorică din zona Clujului – Camp Virtus.

O iniţiativă a asociaţiei Virtus Antiqua, parcul se doreşte a fi un loc de relaxare şi, totodată, de acumulare a unor noi experienţe şi cunoştinte pentru toţi cei care ȋşi doresc să ȋncerce lucruri noi, sunt pasionaţi de istorie sau pur şi simplu, ȋşi doresc să petreacă timp de calitate ȋn aer liber.

Dacii din Virtus Antiqua au făcut chef weekend-ul trecut la Sălicea, marcând astfel primul eveniment Camp Virtus.

Astfel, pentru şase ore, oamenii curajoşi care au decis să ȋi viziteze s-au bucurat de o după-amiază plină de aventură, soare şi distracţie.

Nici bine nu s-a deschis poarta, că oamenii au şi ȋnceput să sosească. Gazdele le-au pregătit tot felul de activităţi specifice, fie că vorbim despre probe de ȋndemânare fizică sau de degustare a unor preparate ce ţin de gastronomia dacică.

Astfel, invitaţii au putut să tragă cu arcul, să arunce cu praştia, să tragă de funie sau să ia parte la antrenamente de luptă. Costume dacice au fost expuse pentru a putea fi admirate, iar cei curioşi au avut şansa să afle cum se ȋmbrăcau dacii, care erau armele specifice lor, dar şi ce stil de luptă abordau.

Cei mici s-au transformat ȋn mici arheologi şi au descoperit tot felul de obiecte ȋngropate ȋn pământ şi pe care le-au păstrat apoi drept amintire.

Cei care doreau să se relaxeze au avut ocazia să o facă ȋn timp ce stăteau pe pătură jucând diferite jocuri antice, sau la umbră ȋn timp ce savurau un pahar de vin fiert preparat după un model antic.

Fără ȋndoială, cel mai aşteptat moment a fost degustarea terciului dacic, gătit după o “reţetă” reconstruită după descoperirea unor rămăşiţe de mâncare carbonizată la Sarmizegetusa Regia, vechea capitală a dacilor.

cheful dacic (5)

Terciul conţinea boabe de muştar, arpacaş, mei, ovăz, linte, carne şi diferite condimente, rezultatul fiind o mâncare gustoasă, pe placul tuturor celor care au ȋncercat-o.

Trăgând linie, cheful dacic a fost un prim eveniment de succes, scopul lui fiind strângerea de fonduri pentru construcţia unei căsuţe dacice (replică după un model de la Sarmizegetusa), iar cei din Virtus Antiqua le mulţumesc celor care i-au ajutat să se apropie de ȋndeplinirea acestui obiectiv.

Dacă vreţi să vă simţiţi şi voi adevăraţi daci, ȋi puteţi ajuta intrând pe pagina www.campvirtus.ro – secţiunea Sprijin.

cheful dacic (8)

Totodată, voluntarii Virtus Antiqua vă cer un simplu vot pentru reconstrucţia cuptorului de pâine cu design antic, locul unde se vor desfăşura câteva dintre activităţile de gastronomie antică, dar şi contemporană.

Se poate vota aici: http://comoncluj.ro/votes/initiative/131

Haideţi să ajutăm ȋmpreună ȋndeplinirea unui vis!

Salve!

Irina Ielciu

Bună, sunt Franziska! – povestea prinţesei gepide de la Turda

Să ȋţi spui povestea nu e niciodată uşor. Mai ales atunci când fizic nu mai eşti ȋn măsură să o faci.

Dar m-am săturat să vorbească alţii ȋn numele meu. Cred că merit măcar atât, ca lumea să mă cunoască cu adevărat şi să ȋnţeleagă de ce toţi istoricii şi arheologii au fost fericiţi când m-au găsit.Millie

M-am născut cu mult timp ȋn urmă, prin secolul V d.Hr… atât de mult, ȋncât ȋntre timp am şi murit, dar se pare că ȋncă sunt un subiect de interes pentru voi. Mi se pare amuzant cum mulţi dintre oameni devin mai interesanţi abia după ce pleacă. Ei, ȋn cazul meu… după mult prea mult timp.

Mi se spune Franziska – acesta a fost numele ce mi-a fost dat de către cel care m-a găsit – şi sunt de origine gepidă. Poporul meu face parte dintre migratorii ce au vizitat acest spaţiu locuit acum de către voi, românii.

gepidiaandlangobardssm
Tribul meu s-a stabilit ȋn ceea ce voi numiţi astăzi Turda, pentru că acolo se aflau rămăşiţele vechiului castru roman, aşa că s-a decis că era mai uşor pentru noi să ne construim o aşezare aici. De fapt, cei ce au ajuns primii erau atraşi de construcţiile romane, care li se păreau impunătoare, dar pe care nu le ȋnţelegeau.

M-am născut ȋn sânul unei familii de rang ȋnalt, iar acum sunt cunoscută ca fiind o aristocrată gepidă sau germanică. Am locuit ȋntr-o reşedinţă pe locul vechilor terme romane.

Nu mă pot plânge de viaţa mea, a fost o etapă frumoasă a existenţei mele. Eram mică de statură, aveam doar un metru şi jumătate şi eram frumoasă (pe asta nu am cum să o demonstrez, aşa că va trebui să mă credeţi pe cuvânt).

M-am căsătorit de tânără – aşa era obiceiul pe atunci, şi am avut mai mulţi copii.
Am avut o viaţă frumoasă, ȋnsă acum mi se pare ca a fost prea scurtă. Am murit la doar 35 de ani, iar ai mei m-au ȋngropat cu toate bijuteriile mele. Şi am stat ascunsă acolo până ȋn anul 1996, când mormântul meu a fost descoperit de către cei iniţiaţi ȋn tainele arheologiei.

Şi acum râd de mine şi de locul unde am fost ȋngropată. Ei spun că locul meu de veci este o veche latrină romană.

Eu nu mă supăr, noi nu ştiam pe atunci la ce folosea acel loc, iar ai mei au considerat că era un loc bun pentru un mormânt.

Şi acum sunt “vedeta” muzeului de istorie din Turda, pentru ca toţi cei care doresc să ȋmi poată cunoaşte povestea.

 

Deci, viaţa mea nu a fost ȋn zadar şi voi continua să dăinui atâta timp cât voi veţi mai fi interesaţi să mă cunoaşteţi.

Nu vă speriaţi, nu am fost posedată de către nimeni ca să spun această poveste. Pur şi simplu, am considerat că ar fi mai corect să ȋi dau prinţesei gepide o voce, pentru a-şi spune ea singură povestea.

Toate datele sunt corecte, iar dacă vreţi să verificaţi, vizitaţi-o pe prinţesa Franziska la Muzeul de Istorie Turda.

 

Irina Ielciu

Artiştii clătitari se găsesc doar la Cluj

Eram pe malul Someşului, la un eveniment legat de istorie şi tradiţii. Primesc un telefon.

-A, eşti acolo? Perfect! Vezi că lângă Podul Albastru (cum îl ştiu cei care au copilărit în Grigorescu), sunt artiştii ăia despre care îţi spuneam că fac super clătite cu salată sau cu fructe, cum preferi. Mie îmi plac maxim!

Era Anca. Da, îmi spusese despre clătitarii artişti pe care îi întâlnise în Parcul Central în urmă cu câteva zile, la un alt eveniment care adună orăşenii plictisiţi de serviciu şi spatele blocului.

Clătitarii artişti! Ştiu, printre defectele mele se numără şi etichetarea oamenilor, dar şi născocirea de cuvinte. Poate e un mod ciudat de a-mi colora viaţa.

Ok, nu e despre mine, ci e despre ei, despre artiştii clătitari.

Am mers la ghereta lor pentru că nu puteam să ratez o clătită cu roşii, salată verde şi caş. Normal că e ceva mai neobişnuit, dar am învăţat că şi acceptarea lucrurilor uşor anormale poate fi tot un fel de răzvrătire. Ca atare, mi-am făcut de cap.

La nu ştiu cine, pentru că aşa se numeşte afacerea celor doi absolvenţi de Artă şi Design de la Cluj, Răzvan şi Vali este o super invenţie, zic eu.

cu clatitele (3)

În primul rând cei doi au găsit, astfel, un drum doar al lor în această frumoasă viaţă.

Ghereta, îmi spune Vali în timp ce îmi coace clătita, are culorile noastre. Sunt cele pe care le găsiţi în ingrediente. Suntem absolvenţi de arte plastice, amândoi. 

cu clatitele (4)

Vali nu este încă sigur că a luat decizia cea mai bună când s-a lansat în această afacere. Poate că este vorba despre eterna lipsă de satisfacţie, împlinire, mulţumire sufletească etc. Termeni ale căror limită o stabilim fiecare dintre noi. Noi alegem dacă suntem sau nu fericiţi indiferent de activitate.

Eu aşa cred că e mai sănătos să gândeşti. Va afla şi Vali acest lucru, într-o zi.

 

Răzvan a terminat designul. El crează reţetele pe care le respectă cu stricteţe. Tot el a ales şi numele clătitelor chiar dacă nu s-a obişnuit cu adevărata legătură dintre reţetă şi nume…ceva ce ţine de amănunt şi o formă de creaţie. Van Gogh şi Tonitza sunt doar două din tipurile de clătite pe care cei doi le servesc.

Cel mai interesant este că reţetele sunt şi dulci, cu fructe, ciocolată, îngheţată şi frişcă, dar şi sărate cu legume, sosuri şi condimente.

Adevărul e că sunt gustoase. Foarte gustoase şi pline de personalitate. La fel este şi ghereta celor doi. Turcoazul domină. Nu am aflat care este semnificaţia acestei culori pentru cei doi, dar sunt sigură că îi voi revedea şi voi afla mai multe.

Până atunci, vă las să ascultaţi cele câteva cuvinte pe care am reuşit să le aflu despre ei.

 

Ana Ciobanu