Poveşti din ClujClujul vintageVechile curse de automobile și motociclete de pe coasta Feleacului

Vechile curse de automobile și motociclete de pe coasta Feleacului

Clujul a fost în perioada interbelică gazda unor cunoscute curse de automobile și motociclete pe dealul Feleacului, concursurile de motociclete supraviețuind până în anii ‘60.

 5 kilometri în 3 minute și 23 secunde – 1927

Concurenții erau întâmpinați pe Bulevardul Regina Maria (actualul Bulevard al Eroilor) existând o probă eliminatorie de viteză pe un traseu de 5 km. În anul 1927, automobilistul Iorgu Ghica la volanul unui Bugatti a fost primul în calificări cu timpul de 3 minute și 23 secunde. Nu a câștigat cursa mare, dar acest timp a fost un record al vremii pentru acest traseu. Cel care a luat locul întâi a fost chiar Principele Nicolae, fratele Regelui Carol II un mare împătimit al acestui sport cu o mașină Sunbeam, dar timpul din concurs a fost de 4 minute și 28 secunde. Principle a fost urmat de Edgard Mendel și de Izota Fraschini. Cele mai noi și performante mașini erau prezente la concursul clujean spre deliciul publicului care avea ocazia să admire noile modele nu numai în ziare, ci și în realitate. Celebră pentru curbele periculoase, cursa era printre traseele cele mai așteptate din circuitul automobilistic. Premiile erau acordate de însuși regele Carol II în cadrul unei gale la care participau toate somitățile orașului.

Un sport nou și deosebit de costisitor

Chiar și automobilele obișnuite erau un lux în perioada interbelică, astfel că mașinile de concurs erau de-a dreptul o raritate, de care oamenii de abia auziseră. Cei din Cluj, dar și din Sovata, Tușnad sau Brașov erau privilegiați deoarece făceau parte dintr-un circuit al vitezei coordonat de cei mai importanți oameni ai țării. Concursul din anul 1936 a fost organizat sub patronajul și în prezența Regelui Carol II, care încuraja acest tip de confruntare sportivă ce punea România pe harta celor mai importante competiții din Europa. Deținătorii de mașini își conduceanu de obicei propriul bolid, având totodată importante cunoștințe de macanică. Aceștia nu erau doar simpli piloți, aveau o carieră militară sau în administrația publică, erau prosperi oameni de afaceri, dar înainte de toate erau temerari ai unui sport nou și periculos, în care accidentele erau deosebit de dese și de grave.

În viteză pe Feleac și cu motocicleta

Nu doar cursele de mașini erau prezente în arealul clujean al sporturilor cu motor, ci și cursele de motociclete. Supraviețuind până în anii ’60, concursurile de motociclete se desfășurau atât pe Feleac cât și în centrul orașului. Circuitul din oraș avea următorul traseu: starul în Piața Lucian Blaga, Bulevardul Eroilor, Piața Avram Iancu, Bulevardul 21 Decembrie, Piața Unirii și din nou Piața Lucian Blaga. Zgomotul era asurzitor întrucât erau scoase tobele de eșapament, astfel că lumea afla despre aceste concursuri chiar și fără să le vadă. Concursurile motocicletelor cu ataș erau deosebit de gustate deoarece atașele erau doar o mică platformă în care unul dintre cei doi membri ai echipajului aveau un rol deosebit în menținerea stabilității în curbe. Mișcările celui din ataș erau ale unui adevărat acrobat. Publicul aștepta cu sufletul la gură momentul intrării în curbă a motocicletelor cu ataș. Dintre cei mai cunoscuți concurenți clujeni erau frații Boros și Gratz Imre, pe mormântul celui din urmă fiind gravată o motocicletă care amintește și acum de marea pasiune a pilotului.

Dr. Ancuța-Lăcrimioara Chiș
Manager Asociația Clujul de altădată

Mai Multe

More article