Poveşti din ClujClujul vintage„Tânăr inteligent caut soția vieții căreia-i place viața la țară”

„Tânăr inteligent […] caut soția vieții […] căreia-i place viața la țară”

Chiar dacă asimilăm reclama cu spațiul citadin, există și produse sau servicii adresate oamenilor din mediul rural, foarte savuroase și care peste timp sunt un indicator al nivelului de trai al agricultorilor din epoca respectivă, dar și o incursiune fascinantă printre cele mai „năstrujnice” unelte.

 

De la furcă și topor la mașina de crescut pui la începutul secolului XX

Diversitatea reclamelor din Transilvania de la începutul secolului XX indică o efervescență a muncilor agricole, însă nu doar la sapă sau la plug așa cum am fi tentați să credem azi. Multitudinea de reclame la mașini pentru clocit, mașini pentru crescut pui, mașini agricole și industriale, mașini pentru tăiatul napilor, batoze și mașini pentru semănat indică o bună dezvoltare și a zonei, iar faptul că erau în limba română ne demonstrează că potențialii cumpărători ai acestor produse erau românii. Crescătorii de animale erau educați prin intermediul reclamei să achiziționeze cele mai noi produse pentru îmbunătățirea hranei. Astfel amestecul de făină de pește în nutrețul puilor sau a porcilor garanta o creștere rapidă a animalelor și evident mărirea producției de carne. Tot prin reclame ni se atrage atenția că existau chiar și în 1905 produse contrafăcute, iar producătorul original dădea caracteristicile produsului veritabil pentru ca lumea să deosebească produsul bun de cel fals; așadar „Domnilor agricultori, păziți-vă!”

„Tânăr inteligent […] caut soția vieții […] căreia-i place viața la țară”

Anunțurile matrimoniale de la începutul secolului XX frapează prin pretențiile, principiile și seriozitatea cu care era tratată căsătoria. Departe de a se ghida după sentimente (despre care se spunea că vin cu timpul), ceea ce prima era zestrea viitorei soții, apoi îndemânarea „candidatei” în ceea ce privește gătitul și chiar cântatul la pian, dar mai cu seamă capacitatea de a agonisi.

„Caut post de logofăt!”

Absolvenții de insitute agronomice administrau moșiile mai mari, viitorul logofăt dând în anunțul pentru căutarea locului de muncă și detalii despre vârstă și stare civilă, dar și faptul că absolvise școala cu rezultate foarte bune. Credibilitatea și seriozitatea trebuiau să răzbată din fiecare latură a personalității sale.

„Cincinalul în patru ani și jumătate”

Reclamele la produse agricole au luat amploare în perioada comunistă. Elanul muncitoresc era ajutat și de unelte pe măsură. În cinstea zilei de 23 august 1955 s-a dat în folosință primul tractor românesc construit în orașul Stalin (Brașov). Îngrășămintele chimice aduceau agricultura României pe o treaptă superioară, compatibilă agriculturii intensive a Occidentului. Dincolo de seriozitatea afișată de cele mai multe ori în casetele publicitare comuniste se strecurau și mici ghidușii sau stângăcii cum era acea țărăncuță care făcea reclamă la „corn flakes” (fulgi de porumb).

Dr. Ancuța-Lăcrimioara Chiș
Manager Asociația Clujul de altădată

Mai Multe

More article