Distracția de altădată era limitată la serile dansante, cinematograf, restaurante sau grădini de vară și ieșirile în aer liber. Dintre acestea, serile dansante ocupau în Cluj un loc aparte. Seara de sâmbătă era cea în care sălile de dans se umpleau de tineri.Cele mai importante uzine și fabrici din oraș aveau câte un club: Victoria (în curtea Cinematografului Arta), Lemnul (în Piața Muzeului), Armonia (la 16 Februarie), Pielarul (la Clujana). Acestea erau frecventate de tinerii muncitori cu pretenții mai modeste în ceea ce privește calitatea muzicii.
Tinerii mai elevați, studenții în general, frecventau serile dansante organizate la Casa de Cultură a Studenților, la Politehnică și în foaierul Casei Universitarilor. Cele mai importante nume ale muzicii din Cluj performau în aceste locații. În mod special studenții de la Conservator aveau formații și erau cap de afiș ale acestor reuniuni dansante. Vedete precum Stela Enache, Tamás Gábor și Iuliu Merca erau cele mai așteptate. De asemenea, formațiile cunoscute nu doar în Cluj, ci în toată țara datorită premiilor câștigate la festivalurile vremii, cum ar fi Cromatic – condusă de Sorin Tudoran, Semnal M, Metropol, Brevis, Impala, Compania de sunet, Electra erau deliciul publicului. Repertoriul era format în majoritate din piese din repertoriul internațional și compoziții proprii. La aceste seri nu se consumau alimente sau băuturi, tinerii care doreau puteau merge vis-a-vis de Casa Studenților, la Croco pentru suc sau cafea.
Băieții erau îmbrăcați marea majoritate în costum, deoarece nu se găseau blugi, iar cei care aveau pantaloni jeans, îi etalau spre invidia și admirația tuturor.
Aceste serate dansante începeau la ora 18.00 și țineau până la 21.00. Cei care aveau bani, puteau continua distracția la un restaurant. Fiecare restaurant dispunea de orchestră, al cărei repertoriu era în prima parte a serii cafe concert, iar apoi muzică de dans cu cele mai cunoscute melodii internaționale.
Formația Compact cânta la grădina de vară Boema, iar fanii se înghesuiau să-i asculte și să danseze pe muzica lor.
La restaurante, una dintre cele mai cunoscute formații era cea a pianistului – șef de orchestră, Ervin Tetrade. Formațiile erau formate din profesioniști, care erau angajații localurilor. Directorii de restaurante se străduiau să-i aducă pe cei mai cunoscuți soliști pentru a atrage publicul.
La serile dansante nu se întâmplau incidente, foarte rarele altercații între tineri fiind datorate în special geloziei.
Se organizau în special seri dansante cu program prelungit în noaptea de înviere, ca să ofere o „alternativă” tinerilor, pentru a nu merge la biserică. Revelioanele Tineretului se organizau la Complexul Studențesc Observator, unde participau peste o mie de persoane care se bucurau de „antren”, și unde cu greu se găseau bilete de participare.
Și liceenii „beneficiau” de seri dansante, organizate în liceele Bălcescu, Báthory (Liceul nr. 11), Apáczai (Liceul nr. 3), unde pe lângă formațiile liceelor, erau invitate și formații mai cunoscute ale Clujului. Nu doar elevii liceelor respective participau la aceste seri dansante, ci tinerii din toate liceele Clujului.
Renumele formațiilor și soliștilor clujeni de muzică pop și rock nu venea doar de la serile de dans, ci mai cu seamă de la concertele pe care le susțineau la Casa de Cultură a Studenților. Atunci era ceva obișnuit ca muzica să fie live, atât în concerte, cât și la serile dansante.
Inițial, muzica la magnetofon era dazavuată, atmosfera autentică de distracție fiind considerată doar cea la care o formație sau un artist anima petrecerea. Apoi tinerii au început să accepte muzica înregistrată, astfel că mulți disk jockey au devenit la rândul lor vedete.
Serile dansante au rămas o amintire plăcută, iar atmosfera de altădată face parte din istoria boemă a Clujului.
- Biblioteca Academiei, sipetul comorilor de pe strada Kogălniceanu - 14 oct. 2024
- Turnul Croitorilor de-a lungul timpului - 6 sept. 2024
- Căminul de fete „Blanka Teleki” - 26 aug. 2024