Poveşti din ClujClujul vintagePalatul EMKE, Regionala CFR și măștile teatrale de pe fațadă

Palatul EMKE, Regionala CFR și măștile teatrale de pe fațadă

Monumentala clădire în stil eclectic aflată la intersecția dintre Piața Avram Iancu și Bulevardul 21 Decembrie are pe lângă binecunoscuta funcționalitate de a fi centrul administrativ al transportului feroviar din nord-vestul României și o amprentă culturală.

Terenul pe care s-a construit clădirea a aparținut contelui György Bánffy, iar Asociația Culturală Maghiară din Transilvania (Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület – EMKE) a achiziționat terenul în 1887. Cunoscutul arhitect Lajos Pákey a realizat planurile construcției, iar societatea antreprenorului Benedek Endstrasser a ridicat clădirea în perioada 1890 – 1891.

Asociația Culturală Maghiară din Transilvania s-a înființat în 1885, fiind corespondentul Asociației Transilvane pentru Literatura Română și Cultura Poporului Român (ASTRA) care exista din 1861.

La parterul clădirii funcționau birourile EMKE, în timp ce etajul era utilizat de Căile Ferate Maghiare (MÁV). În 1906 palatul administrativ a întrat în proprietatea Căilor Ferate Maghiare, iar din 1918 în administrarea Căilor Ferate Române.

Construită pentru a fi sediu al unei asociații care promova educația și cultura, arhitectul a inserat și cunoscutele măști teatrale în proiectul construcției. Cele două măști, azi cunoscute pe tot mapamondul ca simboluri ale comediei și tragediei, își au originea în Grecia Antică, unde actorii le purtau pentru relevarea expresivității, dată fiind distanța mare care separa publicul de scenă, reprezentațiile făcându-se în aer liber. Înfățișarea măștilor a fost exagerată tocmai pentru ca distincția dintre ele să fie clară. Grecii interpretau fie comedii, fie tragedii, astfel că expresiile faciale erau amplificate tocmai pentru a doza trăirile personajelor. Cum actorii erau doar bărbați, iar aceștia trebuiau să joace și roluri feminine, purtarea măștii îi scotea din impas, dându-le posibilitatea de a intra cu ușurință în pielea unui personaj de sex opus. Cele două aspecte ale emoțiilor umane, bucuria și tristețea sunt desigur reprezentate întotdeauna împreună pentru a arăta unitatea psihicului uman, dar și trecerea facilă de la o stare la alta. Masca surâzătoare, cea a comediei, este reflectarea Thaliei, în timp ce muzei tragediei, Melpomene îi este atribuită masca tristă. Cele două măști sunt acum asimilate teatrului și actoriei.

Pentru palatul EMKE, doar măștile teatrale care apar la ancadramentele ferestrelor mai amintesc că aici a fost în trecut sediul unei asociații culturale.

#clujuldealtadata

Mai Multe

More article