Other web storiesMagazinul Central, primul centru comercial al Clujului

Magazinul Central, primul centru comercial al Clujului

Construit între anii 1974-1977 și inaugurat pe 29 iulie 1977, Centralul a fost cel mai mare magazin universal din Transilvania, un centru comercial ridicat pe cinci etaje.

Aflat pe fosta stradă Gheorghe Doja (azi strada Regele Ferdinand), o zonă cu mare vad comercial, magazinul a fost primul din Cluj dotat cu scări rulante. La deschidere, deosebit de mulți clujeni au venit să viziteze cel mai modern și elegant magazin din oraș, care avea programul de la ora 08:00 la ora 20:00, de luni până sâmbătă.

Magazinul Central

La parter era un magazin alimentar, dar și raioane de cosmetice, artizanat, electrocasnice, papetărie, iar la celelalte etaje, spațiile comerciale delimitate unitar prezentau realizate în fabricile din România: confecții și încălțăminte pentru copii, femei și bărbați, un raion cu porțelanuri (majoritatea produse la Fabrica Iris), raion de sport, dar și un raion cu produse de menaj.

În acea perioadă apăruseră televizoarele cu tranzistori, cu o calitate mult mai bună a imaginii și mai rezistente, cele cu lămpi, nemaifiind atât de căutate, căci se ardeau foarte repede. La apariția televizoarelor color, la începutul începutul anilor ‘80, când Televiziunea Română emitea alb-negru și color, lumea a început să caute televizoarele color care erau la un preț foarte mare (cele mai scumpe erau 14.000 lei) și se obțineau numai pe baza listelor de așteptare.

Ultimul etaj era ocupat cu un restaurant, cofetărie și cafenea. Restaurantul avea în jur de 500 de locuri și o terasă generoasă cu priveliște panoramică asupra centrului orașului.

Abundența a rezistat până în anul 1980, când au început problemele de aprovizionare, dar când și confortul la cumpărături lăsa de dorit. Scările rulante nu mai funcționau, din dorința de a se face economie la electricitate, iar în sezonul rece, vânzătoarele erau costumate aproape ca în exterior cu haine groase, căciuli și mănuși, deoarece agentul termic era și el restricționat, ca de altfel în toată țara, atât în locuințe, cât și la agenții economici.

În anul 2008, magazinul a fost extins, având în acest moment suprafața de 20.000 de metri pătrați, aria inițială fiind de 14.400 metri pătrați.

Surse info + foto: Gaal, György, Cluj-Napoca, Ghid turistic, istoric, cultural, Ed. Tortoma, Baraolt, Cluj-Napoca, 2014 // Interviu cu scriitorul Ucu Bodiceanu // Arhiva Minerva //

#AncutaLacrimioaraChis #ClujulDeAltadata

Mai Multe

More article