Poveşti din ClujPoveşti pentru cei mariProblemele emoționale la copii și adolescenți

Problemele emoționale la copii și adolescenți

În zilele de astăzi, problemele psihologice au devenit principala cauză de dizabilitate în rândul tinerilor, iar consecințele netrătării acestora la timpul potrivit influențează semnificativ dezvoltarea armonioasă a copiilor și adolescenților, cu impact negativ pe termen lung.

Problemele mentale din copilărie și adolescență pot fi clasificate în probleme emoționale (cunoscute si ca probleme de internalizare) și probleme comportamentale (sau probleme de externalizare). Cele mai frecvente probleme de internalizare la copii și adolescenti sunt tulburările de anxietate și cele depresive, iar printre problemele de externalizare se numară tulburarea cu deficit de atenție și hiperactivitate, tulburările de comportament distruptiv, de control al impulsurilor și de conduită. In comparație cu problemele de externalizare caracterizate de comportamente (externe) maladaptative (distrugere, agresivitate etc.), tinerii care au tulburări emoționale (de internalizare) mențin problemele „pentru ei”, fiind mai puțin observate de cei din jur. Indiferent de situație, aceste probleme afectează negativ funcționarea socială, familială sau școlară a tinerilor.

Afectivitatea negativă, adica tendința de a exprima mai frecvent emoții negative (cum ar fi tristețe, anxietate, îngrijorare, furie, iritabilitate etc), stima de sine scazută, sentimentele de lipsă de valoare, tendința de retragere socială și izolarea creionează adesea portretul copiilor și tinerilor cu probleme emoționale. Adesea pot apărea schimbări în obiceiurile alimentare, pierdere sau creștere în greutate, scăderea nivelului de energie, iar programul de somn poate fi neregulat, cu episoade mai lungi sau mai scurte de somn față de nivelul obisnuit.

În perioada copilăriei, anxietatea poate constitui un aspect normal și des întâlnit datorită faptului că cei mici au mai puține experiențe decât adulții și pot considera frecvent multiple situații ca fiind înfricoșătoare. Copiii sunt dependenți de persoanele de atașament în ceea ce priveste suportul emoțional și pot fi afectati de problemele părintilor. Atunci când anxietatea copilului interferează cu activitățile cotidiene și le afectează funcționarea normală, cel mai probabil sunt întrunite criteriile pentru o tulburare emoțională. Spre exemplu, tulburările anxioase diferă de frica normală prin faptul că se supraestimează pericolul situațiilor cu care se confruntă și de care se tem, catastrofează situațiile, evitându-le adesea.

În adolescență, tinerii parcurg o perioadă guvernată de schimbări fizice și psihologice ce marchează trecerea spre vârsta adultă. Poate doar primul an de viață cuprinde mai multe schimbări decât perioada tumultoasă a adolescenței. Cele mai multe schimbări din viața adolescentului sunt normale, iar suportul și întelegerea familiei sunt aspecte extrem de importante în aceasta perioadă. Tranziția la maturitate are un impact major și asupra funcționarii emoționale a tinerilor. Deseori, adolescenții, se pot confrunta cu perioade de deprimare, în care totul pare lipsit de speranță, au încredere scăzută în sine, consideră că nu pot face față cu succes cerințelor familiei sau prietenilor, se evaluează pe sine inferiori celorlalți, au impresia că sunt nu sunt înțeleși. În multe situatii sunt iritabili și au cerințe absolutiste de la ceilalți sau de la viață.

De-a lungul timpului, cercetătorii au elaborat diverse modele și teorii, fie biologice, fie psihologice, pentru a explica aspectele ce țin de cauzalitatea tulburărilor emoționale, însa datele sunt departe de a fi definitorii. Cauzele tulburărilor psihologice pot fi incluse în trei categorii principale: biologice (inclusiv genetice), psihologice si de mediu (familie, prieteni etc.), iar intre acestea există o permanentă interacțiune. Abuzul, neglijența, stresul, lipsa suportului social, hărțuirea, schimbări majore în viața tinerilor cum ar fi decesul unei persoane apropiate pot fi câteva exemple de factori de mediu implicați în activarea tulburărilor emoționale.

Ca orice altă problemă medicală, diagnosticul unei tulburări emoționale la copii și adolescenți trebuie pus întotdeauna de către un specialist. Acesta va putea recomanda un program de tratament adecvat și personalizat pentru a evita persistența sau agravarea problemelor. Cu cât intervenția este administrată mai precoce, cu atât aceasta va fi mai eficientă!

Care sunt tratamentele anxietății și depresiei în copilărie și adolescență?

Terapia cu cel mai mare grad de eficiență pentru tratamentul tulburărilor emoționale ale copiilor și adolescenților este psihoterapia cognitiv-comportamentală. În cadrul psihoterapiei cognitive tinerii sunt antrenați cum să gândească în așa fel încât emoțiile pe care le au să le fie folositoare, să îi ajute să își atingă scopurile, iar intervențiile comportamentale le indică cum anume să își modifice comportamentele în așa fel încât să se angajeze în comportamente adaptative, care îi recompensează. Aceaste intervenții duc la îmbunătățiri atât în ceea ce privește sănătatea mentală per ansamblu, cât și în funcționarea socială sau academică. Cu toate acestea, accesul la psihoterapie este redus, din mai multe motive: lipsa informațiilor privind recunoașterea acestor tulburări, lipsa psihoterapeuților care oferă copiilor și adolescenților acest tip de intervenție sau costurile psihoterapiei. Ne putem imagina că în zone defavorizate accesul la aceste intervenții lipsește, iar resursele familiilor și ale copiilor sunt reduse, ei neputând accesa tratamentul, chiar dacă el există.

Pentru a veni în întâmpinarea acestor probleme, în ultimii 2 ani am dezvoltat împreună cu o echipă de psihologi clinicieni, psihoterapeuți și ingineri din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Departamentului de Psihologie Clinică și Psihoterapie și Universitatea din Linkoping, Suedia, cu sprijinul Ministerului Cercetarii si Inovării, CNCS – UEFISCDI, un program de psihoterapie care să fie accesibil de oriunde din țară celor care au nevoie.

Programul oferă psihoterapie cognitiv-comportamentală pentru copiii cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani care au problemele de anxietate și / sau depresie. Psihoterapia se desfășoară online, în cadrul unei platforme securizate.

După obținerea acordului parental, copiii sunt evaluați pe baza unui chestionar privind emoțiile și comportamentele lor în ultimele 6 luni, apoi sunt invitați împreună cu părinții la un interviu telefonic. În urma evaluării, copiii care au probleme emoționale beneficiază gratuit de o intervenţie psihologică inovativă, livrată online, pentru tratamentul acestor probleme.

Pentru a accesa programul de intervenție, părinții interesați pot accesa linkul http://bit.ly/SREBTonADP sau pot trimite un e-mail la adresa emad.rebt@gmail.com. Apoi vor fi contactați de echipa de psihologi pentru a li se prezenta programul.

 

Prof. Univ. Dr. Anca Dobrean, Psiholog clinician și Psihoterapeut în psihoterapii cognitiv-comportamentale la Departamentul de Psihologie Clinică și Psihoterapie – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

Mai Multe

More article